Чотири рівні здоров'я

Чотири рівні здоров'я Чотири рівні здоров'я

Аюрведична концепція здоров'я людини має чотирьохрівневу структуру. На санскриті рівні здоров'я називаються так: арогья, сукхам, свастха, ананда.

Арогья - перший рівень здоров'я. Слово «рога» означає фізичне страждання, а «арогья» - відсутність фізичних страждань. Це дуже важливий базовий рівень здоров'я, який передбачає, що людина не має тілесних болів, недуг, запалень і т.п., людина фізично добре себе почуває. Цей рівень здоров'я забезпечує фізичну передумову для успішної життєдіяльності людини. Це дуже важлива складова здоров'я, але тільки частина, яка не може самостійно без інших частин забезпечити здоров'я в цілому.

Більшість сучасних пацієнтів і лікарів сприймають цей рівень здоров'я, як достатній і єдино значимий. Такий обмежений підхід до здоров'я і є головною причиною плачевного стану здоров'я людини і нездатність західної медицини вийти за межі симптоматичного лікування. Медицина бачить своє завдання в ефективному придушенні симптомів захворювання. А ми, пацієнти, цьому потураючи, ми ставимо завдання лікареві - швидко і комфортно усунути симптом захворювання, тому що він нас турбує, а не тому, що хвороба руйнує наше здоров'я. Автор книг з психосоматики Курт Теппервайн порівнює цю ситуацію з викручуванням лампочки, що сигналізує про поломку, і продовженням поїздки на несправному автомобілі.

Але правда й інше, як би не хотіли продвинуті пацієнти та сумлінні лікарі домогтися справжнього здоров'я, їх дії будуть приречені на провал, якщо будуть спрямовані тільки на досягнення першого рівня здоров'я.

Перший рівень здоров'я формує базис для другого рівня.

Сукхам - другий рівень здоров'я. Означає «мирське щастя, або щастя знаходження в соціумі». Цей рівень здоров'я має на увазі задоволення від своєї професійної діяльності, матеріальне благополуччя, задоволення від взаємин на роботі, в сім'ї, в колі друзів і близьких. Саме другий рівень здоров'я тісно пов'язаний, як вже згадувалося, з реалізацією цілей життя: призначення (дхарма), матеріальні блага (артха), задоволення бажань (кама).

Відомий афоризм говорить: легше любити все людство, ніж конкретних людей. Для того щоб досягти другого рівня здоров'я, необхідно усвідомити духовний аспект соціальних взаємин.

По-перше, нормалізації взаємин сприяє усвідомлення своєї власної духовної природи і бачення духовної природи в оточуючих нас людях. Це дає ефект, який авіація називає пробиттям хмар: навіть у самий дощовий день за хмарами світить сонце. Ми починаємо усвідомлювати, що за поганими вчинками, за неприємною зовнішністю людей, що оточують нас, приховані чисті, вічні та споріднені нам душі.

По-друге, ведичне знання стверджує, що наше оточення - це уособлення нашої карми. Наші думки і вчинки з минулого життя неминуче, з математичною точністю формують події реального життя. А думки і вчинки справжнього життя визначають події майбутнього життя. Мета закону карми - забезпечити кожній людині максимальну можливість підвищення рівня свідомості. Кожну мить свого життя ми знаходимося в тій ситуації, яка найбільш сприятлива для нашого зростання і розвитку. Життя - це засвоєння минулих незрозумілих уроків і нові уроки. Всі наші соціальні контакти не випадкові. Всі ці погані та хороші люди зустрілися з нами, а ми - з ними, для того, щоб вчитися і вчити один одного. Ця нехороша людина наступила мені на мозоль не тому що вона погана, а тому що я неправильно сприймаю цю подію.

Сукхам передбачає задоволеність від діяльності, від матеріального становища, від взаємин. Більшість людей, в які б умови вони не потрапили, будуть незадоволені. Або відразу будуть задоволені, але звикнуть, і через короткий час захочуть більшого, і знову будуть незадоволені. Умонастрій невдоволення руйнує здоров'я. Необхідно розвивати в собі настрій подяки - подяки до життя, долі, близьким людям, природі, Богу.

Перший і другий рівні здоров'я формують базис для третього рівня.

Свастха - третій рівень здоров'я. Означає «вкоріненість в собі самому». Цей рівень здоров'я має на увазі усвідомлення своєї власної духовної природи.

Людина повинна усвідомити, що матеріальна природа і духовна природа відмінні одна від одної. Матеріальна природа - це наше фізичне тіло і його метафізична тонко матеріальна оболонка: почуття, думки і розум. А духовна природа - це те, що в російській мові зветься душею. Душа передбачає індивідуальність. Це важливий філософський аспект. Основна концепція ведичної філософії, а значить і Аюрведи, - це особистісний підхід, філософія персоналізму. Це означає, що кожна людина має унікальну індивідуальну духовну природу. І в усьому світі немає жодної іншої душі, яка повторювала б нашу індивідуальність.

Людина повинна перестати асоціювати себе з тілом, почуттями, розумом. Людина повинна усвідомити, що вона є душею. Цей рівень розуміння стає можливий тільки за однієї умови: людина усвідомлює, що її тіло, всі матеріальні об'єкти, всі явища і події її життя, всі задоволення і неприємності в її житті тимчасові, минущі. І тільки її душа, тобто вона сама, вічна, безсмертна і незнищенна. У Бхагавад-гіти сказано: «Душа не народжується і не вмирає. Вона ніколи не виникала, не виникає і не виникне. Вона ненароджена, вічна, завжди існуюча і первинна. Вона не гине, коли гине тіло »(глава 2, текст 20).

Але поняття свастха не обмежується тільки духовною природою, воно дещо ширше. Людина, усвідомивши свою духовну природу, не замикається тільки на ній і не відкидає свою матеріальну природу. Вона починає розуміти задум Всевишнього, усвідомлює свої життєві цілі, розуміє тимчасовість як позитивних, так і негативних явищ життя, і формує адекватну поведінкову реакцію на ці події.

Проілюструємо «вкоріненість в собі самому» на прикладі. У людини цікава робота, улюблена сім'я, матеріальний достаток. І раптом, криза і автомобільна аварія: роботи немає, достатку немає, сім'ї немає. Трагедія, страшне горе. Людина, яка має тільки другий рівень здоров'я, як мінімум, серйозно захворіє, а то і накладе на себе руки. Людина, яка має третій рівень здоров'я, усвідомлює тлінність матеріального світу і знайде в собі сили жити далі і не хворіти.

Третій рівень здоров'я нерозривно пов'язаний з четвертою метою життя людини - з мокшею - звільненням від невігластва, від ворогів розуму, які заважають усвідомленню своєї духовної природи та задуму Всевишнього.

Перший, другий і третій рівні здоров'я формують базис для четвертого рівня.

Ананда - четвертий рівень здоров'я. Слово «ананда» означає радість, блаженство, безмежне щастя. Це дуже високий рівень здоров'я, що наділяє людину духовним щастям. Мається на увазі, що людина на цьому рівні постійно відчуває радість, блаженство, щастя, духовний екстаз. І, більш того, ці відчуття поступово і постійно зростають. При цьому ці відчуття ніяк не пов'язані із зовнішніми позитивними чи негативними обставинами життя. На цьому рівні здоров'я відбувається парадоксальне заперечення необхідності першого рівня - фізичного здоров'я. Людина може мати важке захворювання або тілесне каліцтво, але при цьому відчувати безмежне щастя і радість.

Переважна більшість людей знаходяться на першому рівні здоров'я, дещо менше - на другому, ще менше - на третьому, і одиниці - на четвертому. Як бачимо аюрведична концепція здоров'я являє собою не просту відсутність хвороби, а комплексну систему, що охоплює фізичну, психічну, ментальну і духовну сферу людини.

Будь-яка медична система формує свою концепцію здоров'я не тільки для теоретичного осмислення питання, але і як орієнтир, як мета і напрямок своєї практичної діяльності. Виходячи з цього, можна сказати, що аюрведична концепція здоров'я висуває дуже високі вимоги як до способу життя пацієнта, так і до лікувального арсеналу і майстерності аюрведичного лікаря.

Ідеальний спосіб оптимізувати рівень вітаміну D
Харчування для рельєфу м'язів для жінок і чоловікі...

Читайте також:

 

Коментарі

Комментарі поки що відсутні
Вже зареєстровані? Увійти на сайт
Гість
Середа, 13 листопада 2019

Підпішіться на нашу розсилку новин.

Будьте у курсі останніх новин Ecomolfa. Підпишіться на нашу щомісячну розсилку. Дізнавайтеся про наші найближчі події, новини порталу, отримуйте інформацію про нові цікаві статті та інші цікавинки.